Top

Felanmälan

Felanmälan

Vid fel registrera din felanmälan på Fastighetsallians hemsida www.fastighetsallians.se

eller ring och gör felanmälan på 08-510 665 20 vardagar kl. 09.00–16.00.

* OBS! Vid arbeten i bostadsrättslägenhet debiteras normalt den boende för åtgärden.

Akuta fel

Vid akuta fel i din lägenhet skall ni boende alltid kontakta er fastighetsförvaltare som hanterar felanmälan och ansvarar för att felet blir åtgärdat. Kontaktuppgifter till er förvaltare kommer att finnas tillgängliga här på hemsidan vid inflyttning samt i er Bopärm som ni får tillsammans med era nycklar. Till akuta fel räknas det som kräver omedelbar åtgärd exempelvis värmefel när det är kallt, lås-, el- eller vatten- och avloppsfel.

Ej akuta fel

Vid ej akuta fel skall ni boende alltid göra en felanmälan via mejl till felanmalan@brfutsikten.se Ni fyller i det som ni upplever som funktionsfel, tillsammans med era kontaktuppgifter. Inskickat ärende registreras hos styrelsen och ni får ett autosvar på att ärendet är registrerat. Ni skall som kund få en återkoppling om felet bedöms som ett fel som kommer att åtgärdas omgående, om det är ett fel som inte kommer att åtgärdas alls eller om det skall bedömas på nästa besiktning. Nästa besiktning är normalt garantibesiktningen efter 2 år.

Det kommer alltid att uppstå saker i en lägenhet den första tiden. Huset rör sig och torkar ut mer de första åren, exempelvis kan sprickor uppstå med anledning av detta. Denna typ av estetiska fel, som har hänt i byggnaden utan yttre påverkan efter inflyttning och som inte är akuta, kommer att bedömas på en garantibesiktning. Sådana saker behöver ni inte felanmäla utan dessa kommer en oberoende besiktningsman att bedöma på garantibesiktningen. Vid detta tillfälle får ni veta om felet kräver en åtgärd eller inte.

Under garantitiden har alltid entreprenören som utfört arbetet rätt att åtgärda felet. Detta innebär att vid ej akuta fel så samlas åtgärder ihop och utföres vid ett tillfälle, vilket kan ligga en bit fram i tiden (6 månader och 2 år). Vid åtgärder i er bostad efter inflyttning så behöver Kärnhems entreprenör som skall åtgärda felet ha er hjälp med tillgång till bostaden. Det finns ingen huvudnyckel i systemet och ert samarbete behövs för att kunna avhjälpa eventuella fel.

Förvaltningsbolaget och dess roll.

Bostadsrättsföreningen har vid inflyttning tecknat ett avtal med ett fastighetsförvaltningsbolag. Förvaltningsbolagets primära uppgift är att sköta trapphus, garage, andra gemensamma utrymmen samt gemensam mark, såsom grönytor och vägar inom föreningens fastighet. Bolaget tillhandahåller även en felanmälan och jourtjänst för er medlemmar. Det innebär att de finns tillgängliga per telefon dygnet runt vid akuta fel som kräver omedelbar åtgärd. Detta är en trygghet för er som medlemmar om olyckan skulle vara framme. Bolaget skall till föreningens styrelse även ses som ett bollplank, en professionell hjälp man kan få vid olika frågor som dyker upp vid drift och underhåll av en större fastighet.