Top

Praktisk information

Akuta fel/skador

Varje medlem är skyldig att inom respektive lägenhet/skötselområde snarast åtgärda fel eller brister som kan riskera att medföra omfattande och fördyrande skador på fastigheten.

Styrelsen ska så fort som möjligt informeras om det inträffat sådana skador. Vem som ska stå för kostnaden för utryckningen – föreningen eller du som medlem – regleras främst av bestämmelserna i Bostadsrättslagen och 6 § i föreningens stadgar om ansvaret för underhållet i bostadsrätten.

Kontakta snarast styrelsen om en akut skada inträffar på föreningens hus eller mark. Meddela också styrelsen om något på, omkring eller i fastigheten behöver repareras eller åtgärdas.

Andrahandsupplåtelse

Upplåtelse i andra hand kräver styrelsens samtycke. Begäran om samtycke ska vara skriftlig och innehålla skäl för begäran, tidsperiod och vem som ska få hyra lägenheten. Om perioden är tänkt att pågå längre än ett år, ska hyresgästen avstå från sitt besittningsskydd.

Ansvarsfördelning mellan förening och enskild medlem

I stort kan man säga att föreningen/styrelsen svarar för det yttre underhållet av husen, medan de enskilda medlemmarna svarar för skötseln och underhållet av det inre av lägenheten. Medlemmen ansvarar även för att hålla uteplats/balkong samt lägenhetsförråd i gott skick.

Inom styrelsen utses någon eller några personer som ansvarar för frågor som rör underhåll och reparationer av husen. Styrelsen ser till att åtgärder som behöver göras utförs och att det finns en långsiktig underhållsplan för fastigheten.

Försäljning och flytt

Vid en försäljning av din bostadsrätt vill styrelsen ha in följande information:

  • Kopia av överlåtelseavtal
  • Ansökan om in- och utträde ur föreningen
  • Ny adress till dig som säljer

Tänk också på att läsa av dina mätare på själva tillträdesdagen. Detta för att det ska debiteras rätt förbrukning på rätt ägare. Är du osäker, kontakta din styrelse för vad som gäller i er förening.

I samband med försäljning har föreningen rätt att ta ut överlåtelseavgift och pantsättningsavgift efter beslut av styrelsen. Avgifterna framgår i bostadsrättsföreningens stadgar.

Hemförsäkring

Du som medlem ska ha en hemförsäkring tecknad från inflyttningsdagen för att få tillträde till din bostad.

Alla medlemmar måste också ha ett bostadsrättstillägg till sin hemförsäkring. Detta bostadsrättstillägg har föreningen valt att teckna kollektivit för samtliga lägenheter och den ingår därmed i föreningens fastighetsförsäkring.

Medlemsinformation

En av styrelsens uppgifter är att förmedla den information som berör alla medlemmar. Detta sker via föreningens hemsida, e-post, brev eller vid medlemsmöten och stämmor.

Miljörum

I miljörummet finns kärl för hushållsavfall, matavfall samt kärl för olika typer av förpackningar. Eftersom kärlen och tömningen av dessa endast är anpassade efter det vardagliga hushållsavfallet ska du lämna större förpackningsavfall av exempelvis kartong eller plast vid en återvinningsstation. Du får inte heller lämna grovsopor i soprummet utan dessa lämnar du vid en återvinningscentral. Lämna inte sopor och dylikt på golvet i miljörummet då detta kan medföra extra kostnader för städning, vilket bekostas av bostadsrättsföreningen. Mer information om sophanteringen hittar ni i den pärm som hänger i miljörummet.

Månadsavgifter

Du ska betala avgiften i förskott sista vardagen varje månad. Styrelsen beslutar om storleken på avgifterna till föreningen för varje år. Besked om eventuell avgiftshöjning lämnas i regel i december varje år inför det kommande året. Avierna med avgifterna delas ut kvartalsvis.

Pantsättning

När man tar lån med bostaden som säkerhet så pantsätts bostaden. Banken skickar pantsättningen till föreningen för godkännande från styrelsen.

Säkerhet

Alla medlemmar uppmanas att uppmärksamma situationer, som kan medföra risk för föreningen eller hushållen. Kalla på hjälp vid misstänkt skadegörelse, inbrott eller liknande händelse.

Vid semester eller annan längre frånvaro, be gärna någon granne att tömma postfacket eller på annat sätt se till att lägenheten ser bebodd ut.

Ekonomisk förvaltare

Bostadsrättsföreningen har under det första året Kärnhem som ekonomisk förvaltare. Därefter är det upp till föreningen att bestämma sig för vilken förvaltare man önskar. Många gånger erbjuder den tekniska förvaltaren även ekonomisk förvaltning.

Teknisk förvaltare

Bostadsrättsföreningen har kontrakterat en förvaltare som löpande ser till fastighetens gemensamma utrymmen. De ansvarar för skötsel av ev grönytor, snöröjning, sandning, kontroll av era gemensamma installationer mm. Den tekniska förvaltaren tillhandahåller även akut jour.

Vattenkostnad

Alla lägenheter har en undermätare för sin vattenförbrukning. Föreningen debiterar vattenförbrukningen på månadsavin. Till att börja med är debiteringen schablonmässig för att sedan justeras efter avläsning och er faktiska förbrukning. Vattenmätarna läses av minst en gång per år. Detta är styrelsens ansvar och det görs genom en DUC-central i undercentralen, mao behöver styrelsen inte tillgång till er lägenhet.